Віртуальна та доповнена реальність: проблеми та перспективи
2019-09-03
Технології, які створюють ефект присутності – це можливість поєднати фізичний і цифровий світ, і створити ефект реальності для користувача. Завдяки стрімкому розвитку інновацій, такі пристрої вже з’являються в робочих просторах і використовуються в багатьох галузях, таких як: будівництво та проектування, автомобільна індустрія, виробництво, логістика, і звичайно Facility менеджмент.
На даному етапі прийнято розділяти технології ефекту присутності на доповнену реальність (ДР) і віртуальну реальність (ВР). Різниця в тому, що у віртуальній реальності картинка створюється з нуля і не стикається з реальними предметами, а доповнена реальність надбудовує картинку вже на існуючий простір і речі в ньому.
Доповнена реальність
Розглянемо докладніше питання пов’язані з ДР. На сьогоднішній день існує безліч програмних продуктів як для бізнесу, так і для розваг на основі цих технологій. Згадати хоча б гучну гру, створену японськими розробниками, де потрібно було ловити покемонів в будівлях, парках, на дорогах.
У 2014 році глобальний ринок ДР склав 1.72 млрд. доларів, але технологія ця настільки популярна, що аналітики прогнозують, що до 2020 року цей показник досягне позначки 56.8 млрд. доларів.
Одним з найважливіших плюсів доповненої реальності є відсутність необхідності в покупці додаткового обладнання або гарнітур. Програми встановлюються на практично будь-які сучасні планшети, смартфони і стаціонарні комп’ютери.
Дана технологія знаходить широке застосування в бізнесі і організації робочих процесів. Найчастіше доповнена реальність використовується для запису і відтворення зроблених кроків при виконанні завдання. Вона прекрасно ілюструє процес від старту і до завершення, що дає можливість швидко і ефективно проаналізувати всі етапи роботи.
Фасіліті менеджери також використовують таке програмне забезпечення для демонстрації робіт внутрішніх і зовнішніх систем будівлі. Створені моделі допомагають визначити і спрогнозувати необхідні ремонтні роботи, і проаналізувати ефективність майбутніх поліпшень.
Крім того, це потужний інструмент комунікацій, що дозволяє користувачам з різних місць бачити одне 3D зображення і спілкуватися в режимі реального часу.
Віртуальна реальність
У своєму щорічному дослідженні Технотренди 2017, компанія GFK назвала віртуальну реальність одним з 5 головних трендів цього року.
За прогнозами експертів ринок віртуальної реальності досягне до 2020 року показника в 30 млрд. доларів. Це трохи нижче за прогнози пов’язані з розвитком сфери доповненої реальності. Головною причиною цього є необхідність використання додаткової гарнітури спеціальних окулярів, джойстиків і фізичних сенсорів, рукавичок, які залишаються досить дорогими.
На інфографіці наведені основні дані стосуються світової галузі віртуальної реальності.
Основною перевагою даної технології є повне занурення в створену реальність, з можливістю відчути і проаналізувати всі переваги та недоліки планованих дій, змоделювати варіанти розвитку подій.
Існує також один вагомий недолік – це можлива дезорієнтація, так як технологія безпосередньо впливає на сприйняття мозком того, що відбувається навколо. Віртуальна реальність може активізувати морську хворобу, фобії, властиві людині.
У бізнесі дана технологія найчастіше використовується для проведення тренінгів та різних симуляцій, як частини навчальної програми. Популярність цей інструмент також набирає і в сфері продажів:
- інтерактивна демонстрація продуктів і послуг;
- тест драйви;
- ВР-магазини;
- ігри з використанням product placement.
Промислові підприємства, що виробляють складне обладнання використовують віртуальну реальність, як частину демонстрації продукту, для розбору і збору своєї продукції, пояснюючи внутрішню будову механізму.
Висновок
Експерти ринку вважають, що до 2020 року з поширенням і розробкою нових функцій доповненої реальності і здешевленням обладнання для віртуальної реальності, ці технології будуть використовуватися повсюдно. Про важливість використання даних інновацій варто задуматися вже сьогодні, це може дати суттєву конкурентну перевагу в боротьбі за клієнта.