Еволюція фасіліті менеджменту. Досвід розвинених країн
Спеціальні ціни для підприємств на період війни!
Дізнатись більше →
0 800 300 704

viber telegram whatsapp
triangle
triangle
triangle

Еволюція фасіліті менеджменту. Досвід розвинених країн

Фасіліті менеджмент, як окрема галузь економіки, пройшов значний шлях від надання окремих послуг до комплексного сервісу організації продуктивного і комфортного середовища. Процес розвитку ФМ в різних країнах проходив по-різному, підлаштовуючись під культурні та економічні особливості держав.

Еволюція фасіліті менеджменту. Досвід розвинених країн

Отже, саме поняття Фасіліті менеджменту, як комплексу послуг з обслуговування будівлі зародилося в США, в 80-х роках минулого століття. Динамічний ринок Америки швидко побачив вигоду в комплексному аутсорсинговому обслуговуванні і фасіліті менеджмент швидко почав поширюватися по всій території країни. Багаті на ресурси Штати і з огляду на високий рівень зарплат, при використанні ФМ в своїй роботі на перше місце виводили організаційну ефективність.

Це стало передумовою для появи на початку 90-х років інтегрованого фасіліті менеджменту, який має на увазі органічне впровадження сервісів з обслуговування об’єкта нерухомості в його роботу і бізнес процеси компанії. Для цих потреб аутсорсингові компанії стали використовувати прості програми автоматизації, обробки заявок, ведення документації і т.д.

Початок 2000-х ознаменувався появою так званого “Повного фасіліті менеджменту” прагнучи об’єднати всі можливі послуги в один комплекс, компанії стали пропонувати своїм клієнтам і енергоменеджмент, і управління відходами, і орендні відносини, і навіть PR, позиціонування і просування об’єкта нерухомості на ринку.

Починаючи з 2010-х тон всьому ринку стали задавати великі IT гравці. Facebook, Google, Microsoft, Apple, платформи Amazon, Ebay зіткнулися з необхідністю залучення кращих фахівців, для яких розмір заробітної плати не є вирішальним фактором при виборі роботодавця. І тут робочі приміщення та відповідні додаткові можливості в ньому – безкоштовні обіди, ігрові кімнати, креативний офіс, тераси, кінотеатри, спортзали – стали безперечною перевагою, а ефективне управління – необхідністю.

Дещо по-іншому розвивався ФМ в Європі. В середині 80-х управління експлуатацією перекочувало з США до Великобританії. Однак практичні британці головним завданням ставили все ж оптимізацію ресурсів. З 90-х років Фасіліті менеджмент поширюється по всій Західній Європі. У кожній країні ФМ набував свої особливості, проте Європейські цінності залишалися незмінними: мінімізація використання ресурсів, турбота про навколишнє середовище, стандартизація, комфорт і безпека людей. Не дивно, що саме найекологічніша і найрозумніша будівля знаходиться саме в Європі, а точніше в Амстердамі.

У свою чергу Азіатські країни сфокусувалися на роботизації і  автономному режимі роботи. Цьому також посприяли економічні передумови. Наприклад в Японії в 2020 році середня зарплата клінера становить близько 2000 доларів на місяць. Яким би дорогим робот не був, він досить швидко окупиться і стане вигідним рішенням.

У свою чергу Китайські компанії бачать слабку ланку в людському факторі, тому прагнуть автоматизувати всі можливі процеси. Незважаючи на величезне населення в цій країні вже працюють досить великі виробництва без єдиного робочого і процеси обслуговування також автоматизовані.

Україна поки що перебуває на шляху становлення фасіліті менеджменту. Ряд стримуючих факторів не дозволяє зробити швидкий стрибок в розвитку. Однак серед позитивних зрушень можна відзначити поступове прийняття вітчизняними компаніями необхідності комплексного обслуговування об’єктів для оптимізації ресурсів, зниження собівартості продукту, підвищення вартості будівлі, поліпшення його якості і продовження життєвого циклу.