facebooktwittertwittertwittertwitter
triangle
triangle
triangle

Еволюція фасіліті менеджменту. Досвід розвинених країн

Фасіліті менеджмент, як окрема галузь економіки, пройшов значний шлях від надання окремих послуг до комплексного сервісу організації продуктивного і комфортного середовища. Процес розвитку ФМ в різних країнах проходив по-різному, підлаштовуючись під культурні та економічні особливості держав.

Еволюція фасіліті менеджменту. Досвід розвинених країн

Отже, саме поняття Фасіліті менеджменту, як комплексу послуг з обслуговування будівлі зародилося в США, в 80-х роках минулого століття. Динамічний ринок Америки швидко побачив вигоду в комплексному аутсорсинговому обслуговуванні і фасіліті менеджмент швидко почав поширюватися по всій території країни. Багаті на ресурси Штати і з огляду на високий рівень зарплат, при використанні ФМ в своїй роботі на перше місце виводили організаційну ефективність.

Це стало передумовою для появи на початку 90-х років інтегрованого фасіліті менеджменту, який має на увазі органічне впровадження сервісів з обслуговування об’єкта нерухомості в його роботу і бізнес процеси компанії. Для цих потреб аутсорсингові компанії стали використовувати прості програми автоматизації, обробки заявок, ведення документації і т.д.

Початок 2000-х ознаменувався появою так званого “Повного фасіліті менеджменту” прагнучи об’єднати всі можливі послуги в один комплекс, компанії стали пропонувати своїм клієнтам і енергоменеджмент, і управління відходами, і орендні відносини, і навіть PR, позиціонування і просування об’єкта нерухомості на ринку.

Починаючи з 2010-х тон всьому ринку стали задавати великі IT гравці. Facebook, Google, Microsoft, Apple, платформи Amazon, Ebay зіткнулися з необхідністю залучення кращих фахівців, для яких розмір заробітної плати не є вирішальним фактором при виборі роботодавця. І тут робочі приміщення та відповідні додаткові можливості в ньому – безкоштовні обіди, ігрові кімнати, креативний офіс, тераси, кінотеатри, спортзали – стали безперечною перевагою, а ефективне управління – необхідністю.

Дещо по-іншому розвивався ФМ в Європі. В середині 80-х управління експлуатацією перекочувало з США до Великобританії. Однак практичні британці головним завданням ставили все ж оптимізацію ресурсів. З 90-х років Фасіліті менеджмент поширюється по всій Західній Європі. У кожній країні ФМ набував свої особливості, проте Європейські цінності залишалися незмінними: мінімізація використання ресурсів, турбота про навколишнє середовище, стандартизація, комфорт і безпека людей. Не дивно, що саме найекологічніша і найрозумніша будівля знаходиться саме в Європі, а точніше в Амстердамі.

У свою чергу Азіатські країни сфокусувалися на роботизації і  автономному режимі роботи. Цьому також посприяли економічні передумови. Наприклад в Японії в 2020 році середня зарплата клінера становить близько 2000 доларів на місяць. Яким би дорогим робот не був, він досить швидко окупиться і стане вигідним рішенням.

У свою чергу Китайські компанії бачать слабку ланку в людському факторі, тому прагнуть автоматизувати всі можливі процеси. Незважаючи на величезне населення в цій країні вже працюють досить великі виробництва без єдиного робочого і процеси обслуговування також автоматизовані.

Україна поки що перебуває на шляху становлення фасіліті менеджменту. Ряд стримуючих факторів не дозволяє зробити швидкий стрибок в розвитку. Однак серед позитивних зрушень можна відзначити поступове прийняття вітчизняними компаніями необхідності комплексного обслуговування об’єктів для оптимізації ресурсів, зниження собівартості продукту, підвищення вартості будівлі, поліпшення його якості і продовження життєвого циклу.