Офісна нерухомість 2020: підсумуємо тренди
2020-12-08
Офісний сегмент нерухомості у всьому світі знаходиться в процесі глобальних змін. Пандемія показала слабкі місця офісних буднів і виявила можливості для продуктивної роботи у віддаленому режимі.
На даний момент персонал не поспішає виходити на повний робочий день в офіс, за даними HR-фахівців час закриття вакансії з таким графіком збільшився на 40-50%. Компанії задумалися про нові можливості економії і переведення співробітників на гнучкий графік. Щоб краще оцінювати перспективи трансформації офісного простору, давайте зупинимося на традиційній офісної моделі.
Плюси і мінуси традиційного офісу.
- Незважаючи на привабливу перспективу роботи з будь-якої точки міста, країни або світу, традиційний офіс має ряд незаперечних переваг:
- Людський фактор,а також переваги особистого спілкування при вирішенні робочих питань та перебуванні в колективі.
- Облаштований робочий простір. Наявність зручного робочого місця, офісної техніки та інших атрибутів офісу полегшують роботу певних категорій працівників.
- Структурований режим і дисципліна. Перебуваючи вдома можливо знайти безліч причин почати працювати трохи пізніше, відволіктися на домашні справи, в той час як офіс підтримує певний рівень продуктивності і виключає можливості вирішення особистих питань.
Останні опитування показують, що головним мінусом офісної роботи співробітники називають дорогу туди і назад, яка часом забирає надто багато часу. Також вказується відсутність особистого / відокремленого простору для роботи, брак часу на хобі чи особисті справи, ну і звичайно підвищена вірогідність заразитися коронавірусом.
Як переживає кризу світовий ринок
Карантин по всьому світу негативно позначився на показниках ринку офісної нерухомості. За даними експертів, інвестиції в цей сектор скоротилися на 38%, а США, швидше за все, закінчить рік з 15 мільйонами квадратних метрів незаповнених площ. Незважаючи на негативний тренд, ринок Китаю вже почав виходити з рецесії. Аналітики досить оптимістично дивляться в 2021 рік і прогнозують плюсові показники за всіма основними параметрами сектору.
Багато корпорацій вже кілька років практикують гнучку модель роботи в офісі або персоналізовані робочі графіки. Зіткнувшись з труднощами залучення персоналу в офіс, компанії стали розвивати свої офісні простори, створюючи не тільки комфортні робочі умови, але і пропонуючи додаткові цінності у вигляді безкоштовних обідів, дитячих кімнат, терас для відпочинку, креативних просторів. Наприклад, такі гіганти як Google, Apple, Facebook роками борються за кращих співробітників, для яких рівень заробітної плати вже не є головним критерієм, тому Їхні офісні простори воістину можна назвати витворами мистецтва.
Українські реалії
Незважаючи на локдаун та карантинні обмеження, український офісний ринок постраждав не так сильно, як прогнозувалося на початку року. Вакантність в найбільш якісних бізнес центрах залишилася досить низькою і не перевищує 1-5%.Що стосується нових квадратних метрів, то тут бізнес-центри, що знаходяться на фінальних стадіях будівництва, вводилися в експлуатацію за графіком і показували досить активну заповнюваність.
Дещо складніше ситуація з об’єктами більш економного класу. Велика частина офісного фонду України була побудована давно і не відрізняється широким полем можливостей для створення додаткової цінності. Тому, щоб залучити співробітників в офіс, компаніям доведеться переглянути свої стратегії. Експерти прогнозують, що активно почне розвиватися модель hub-and-spoke, коли є великий центральний офіс і кілька маленьких в спальних районах міста. У свою чергу застарілі офіси будуть активно модернізуватися з метою створення додаткових комфортних переваг для орендарів. Такі зміни ймовірно будуть включати в себе виділення загальних зон для відпочинку, приміщень для проведення дозвілля, занять спортом, відкриття мовних курсів, організацію харчування і т.д.
В цілому ми бачимо, що пандемія не створила руйнівного впливу на офісну нерухомість як прогнозували. Однак змусила задуматися про раціональність використання простору, тотальної цифровізації і автоматизації процесів, а також про надання додаткових можливостей для орендарів.