ФМ в світі: Японія, як унікальний ринок експлуатації нерухомістю
2020-04-01
Японія – країна унікальна у всіх аспектах. Її економічна модель, завдяки якій, держава по праву вважається однією з найбільш розвинених в світі, не прижилася більше ніде. Не дивно, що і Facility management тут має свою власну культуру, організацію і стратегію. У цій статті ми поговоримо про ринок, особливості управління об’єктами нерухомості та причинно наслідкові зв’язки в розвитку галузі.
Японський ФМ ринок характеризується відносною закритістю в порівнянні з іншими розвиненими країнами. Присутність міжнародних фасіліті корпорацій тут невелика, проте активно розвиваються національні компанії. На сьогоднішній день ринок оцінюється в 50 млрд. доларів, з щорічним приростом в 2-4%.
Частка внутрішнього фасіліті менеджменту переважає над аутсорсингом, на відміну від інших розвинених країн, де ситуація кардинально протилежна. Пов’язано це в першу чергу з культурою ведення бізнесу в цій країні. Японський менеджмент передбачає крайню ступінь відповідальності за все, що відбувається в компанії, тому навіть непрофільні види діяльності компанії намагаються закривати своїми силами.
Японські острови знаходяться в зоні сейсмічної активності, тому землетруси і цунамі тут не рідкість. Саме тому технічне обслуговування будівель, профілактика аварійних систем і послуги підтримки ФМ компаній в період сейсмічної активності грають найважливішу роль в аутсорсинговому бізнесі.
Інтегрований фасіліті менеджмент менш розвинений в цій країні. Бізнес воліє залучати окремі послуги. Однак якщо компанія купує цілий комплекс пов’язаних послуг, то контракт зазвичай є довгостроковим і підписується на 3-5 років.
Ну і звичайно Японія – високотехнологічна країна, з дорогою робочою силою, і це в значній мірі відбивається на принципах роботи фасіліті компаній. Використання автономних машин і роботів тут вкрай вигідно. Дороге автоматизоване обладнання окупається швидше ніж в інших країнах, так як зарплата обслуговуючого персоналу може становити 2000 доларів. Акцент робиться на розробку роботів прибиральників, охоронців, асистентів, автоматизовані газонокосарки і т.д.
Варто також відзначити, що аутсорсинговий ФМ найбільш активно розвивається в соціальній сфері, де необхідність оптимізації ресурсів стоїть особливо гостро. Але найбільшими споживачами послуг все ж поки залишається комерційний сектор.
В цілому ФМ ринок Японії є з одного боку одним з найбільш інноваційних в плані використання робототехніки та інтелектуальних технологій, а з іншого боку дуже консервативним, де не приживаються нові підходи в організації роботи, і надання послуг. Саме тому національні компанії мають перевагу перед міжнародними, так як значно краще розуміють культуру і особливості ведення бізнесу.