Історія Фасіліті менеджменту в деталях
2020-11-27
Історія розвитку індустрії фасіліті менеджменту в світі набагато складніша, ніж перехід від окремих роздроблених послуг до єдиного комплексу обслуговування. Феномен походження і трансформація поняття дає розуміння важливості ФМ та його ролі в життєвому циклі об’єкта нерухомості.
Вперше про об’єднання окремих послуг, переважно клінінгу та технічного обслуговування, в єдину галузь заговорили в кінці 60-х-70-х роках минулого століття в Сполучених Штатах Америки. Однак сама поява професії фасіліті менеджер пов’язують з утворенням Міжнародної Асоціації Фасіліті Менеджменту (IFMA) в 1980 році. До слова сказати, ця організація зараз налічує понад 24000 членів по всьому світу і має свої представництва на всіх континентах. В середині 80-х, фасіліті менеджмент починає свою експансію в Європі, а точніше в Британії, звідки поширюється вже по всьому світу.
👉В 80-х роках фасіліті компанії просто надавали пакети послуг без будь-яких додаткових опцій. Набираючись досвіду стало зрозуміло, що фасіліті менеджмент ефективніше при тісній співпраці з клієнтом, тому до 90-х років з’явилося поняття інтегрованого фасіліті менеджменту, для чого стали розроблятися прості програмні рішення для автоматизації роботи з заявками та наданням звітності.
👉2000-і ознаменувалися переходом на так званий Total FM або Повний Фасіліті Менеджмент, куди вже включалося і управління нерухомістю, і менеджмент ІТ рішень, і PR, і енергоменеджмент.
👉В наступну декаду Facility Management увійшов з усвідомленням, що він досяг практично максимального рівня оптимізації ресурсів для клієнта, і на перший план вийшла ціннісна шкала. Надання додаткових можливостей, більша інтеграція та індивідуалізація сервісів, а також робота на основі довгострокових контрактів (3-5 років) стали пріоритетними напрямками розвитку галузі.
Примітно, що ФМ в США і в Європі розвивався дещо по різному. У зв’язку з економічними і культурними особливостями модель фасіліті менеджменту в Штатах полягала в наданні максимальної організаційної ефективності, в той час як Британська модель на перше місце ставила все ж оптимізацію економічних витрат.
Проаналізувавши фасіліті в інших країнах ми також можемо побачити різні моделі надання послуг. Наприклад, у Франції акцент робиться на соціальну значимість, а азіатські країни, такі як Корея і Японія фокусуються на розвитку автономності і роботизації.
Зараз поки рано говорити про те, яким буде ФМ в найближчі 10 років, які тренди і явища можуть вплинути на трансформацію індустрії. Адже як ми бачимо, іноді відбуваються події, які неможливо прогнозувати, але які ґрунтовно можуть вплинути на філософію нашого життя. Однак більшість аналітиків сходяться на думці, що гнучкість, екологічність, подальша автоматизація і управління простором для створення максимально безпечних і персоналізованих умов перебування стануть двигунами світового фасіліті менеджменту