facebooktwittertwittertwittertwitter
triangle
triangle
triangle

Стабілізація ринку торгової нерухомості

2016 рік показав незначне зростання основних макроекономічних показників і сприяв деякій стабілізації на ринку торговельної нерухомості й рітейлу, після значного спаду в 2014-2015 роках. Розглянемо і проаналізуємо основні дані і показники цього сегменту.

За даними держкомстату реальний ВВП в ІІІ кварталі 2016 року показав зростання на 1.8% в порівнянні з аналогічним періодом 2015 року, що є позитивним сигналом для ринку нерухомості. Крім того, індекс споживчих цін на товари та послуги за період січень – вересень 2016 року склав 114.5% по відношенню до аналогічного періоду 2015 року, індекс реальної заробітної плати за січень-вересень 109.1%, оборот роздрібної торгівлі за 9 місяців 103.3%, в свою чергу оборот роздрібної торгівлі Києва показав зростання на 103.9%.

На даному етапі спостерігається зменшення пропозиції оренди торгових площ, в зв’язку з низькими обсягами будівництва нових об’єктів в попередні 2 роки, неодноразовим перенесенням термінів введення в експлуатацію споруджуваних торгових центрів, а також з деякою активізацією ринку, розвитком основних ритейл гравців і виходом на ринок нових марок.

Нові пропозиції

У період з січня по жовтень в Києві відкрилося два торгівельних об’єкта: перша і друга черги ТЦ “Орнамент” і ТРЦ “New Way” із загальною площею оренди – 22 000 кв.м. Крім того, станом на 1 грудня анонсовано відкриття ТРЦ “Lavina Mall”, і інтригу зберігає ЦУМ. Нагадаємо що дату його відкриття в цьому році переносили вже кілька разів. Крім того, на 2017-2019 роки анонсовані відкриття наступних Торгово розважальних центрів:

ТРЦ Blockbuster mall – 2017 рік

ТРЦ Smart Plaza – 2017 рік

ТРЦ Ocean Mall – 2017-2018 роки

ТРЦ Retroville – 2017-2018 роки

ТРЦ Kideal – 2017-2019 рік

ТРЦ River Mall – 2018 рік

ТРЦ Hartz – 2019 рік

Орендні ставки  

Виходячи з вищевказаного, логічним результатом стало незначне підвищення орендних ставок для торгових приміщень. Станом на вересень вартість квадратного метра досягла 65-80 доларів в залежності від розміщення в торгівельних центрах.

Вакантність    

На сьогоднішній день спостерігається незначне зменшення обсягу пропозиції торгових приміщень. Незважаючи на відкриття 2 торгових центрів, в лютому, після 12 років роботи, закрився ТРЦ “Альта – Центр” (ТРЦ був викуплений компанією “Епіцентр К”, для відкриття гіпермаркету Епіцентр). У вересні, частка вакантних приміщень в торгових центрах склала приблизно 5.5%, при цьому в найбільш успішних центрах вільних площ фактично немає, в менш успішних приблизно 10%. Варто відзначити, що в період введення в експлуатацію нових об’єктів, можливе деяке зростання вакантних площ в уже існуючих менш успішних торгових центрах.

Тенденції рітейлу    

У період з 2014 року, основною тенденцією для українських і зарубіжних операторів спостерігалась значна обережність в розширенні своїх мереж. Конкуренція була присутня тільки в найбільш якісних торгових об’єктах. Також останні 2 роки показали зміщення відкриття нових торгових точок з торгових вулиць у бік функціонуючих торгових центрів. Великою подією на ринку обіцяє стати відкриття ТРЦ “Lavina mall”  які позиціонують себе як найбільший торговий центр в Києві. На даний момент компанія анонсувала вихід 2 нових для нашого ринку італійських мереж Luca Borelli і Cafe Barbera. Всього ж за період 2016 року на ринок України вийшло більше 10 нових зарубіжних операторів, в основному торгових марок одягу і аксесуарів. Крім того, в поточному році ринок торговельної нерухомості поповнився виходом нових українських марок і мереж. Знаковим стало відкриття магазину “Всі свої”, який зібрав під одним дахом на Хрещатику десятки українських брендів одягу, взуття та аксесуарів, а також поява таких брендів як Meiher by Meiher, і мережу дитячого одягу і аксесуарів Kid`s Republic.

Відзначимо, що в найближчий рік свій вихід на український ринок анонсували більше 10 торгових марок. У нинішньому році спостерігалася тенденція зниження кількості операторів і торгових марок, які покидають український ринок, в основному це були російські торговельні марки, такі як: Kira Plastinina та Сentro.

Серед можливостей для девелоперів та інвесторів варто відзначити наступні пункти:

  • Низька насиченість сегмента дає великі можливості для реалізації проектів різної площі
  • Більш високі ставки прибутковості нерухомості в порівнянні з розвиненими країнами привертають інтерес іноземних компаній

Розглянувши всі основні тенденції та можливості, а також проаналізувавши дані наведені в статті, можна зробити висновки про поступову стабілізацію ринку торговельної нерухомості. І хоча інвестори в основному займають вичікувальну позицію, все більше девелоперів висловлюють інтерес і готовність будувати нові об’єкти в Україні, що в свою чергу безсумнівно пожвавить цей сегмент, запропонувавши нові, цікаві рішення для розвитку бізнесу як в великих так і районних торгових центрах.